kviltkonst

Quilt art, eller kviltkonst som det heter på svenska, är en konstform som utgår ifrån den textila tekniken kviltning. Det finns många olika typer av kviltkonst, inklusive kviltkonst där konstverken är tänkta att hängas upp på väggen likt tavlor och kviltkonst där man använder kviltning för att skapa skulpturer som står upp på egen hand.

Kviltkonsten har sitt ursprung i traditionella kviltingtekniker men det finns idag gott om exempel på konstnärer som gör högst otraditionella skapelser. Det förekommer till exempel att kvilting kombineras med andra tekniker, såsom collage och målning, och att material som inte används i traditionell kvilting inkorporeras i konstverken.

Exempel på kontemporära kviltkonstnärer är Anna Von Mertens, Ai Kijima, Ursula Rauch, Clare Pug, Joe Budd, M.Joan Lintault, Michael Cummings, Lynn Setterington, Dorothy Caldwell, Velda Newman, Linda MacDonald, Diana Harrison, Tracey Emin, Susan Shie och Terrie Mangat.

Varje år ordnas The International Quilt Festival i Houston, Texas, USA. Ett annat exempel på ett årligt återkommande evenemang är Quilt Vision i Oceanside, Kalifornien, USA.

Vad är kviltning?

Kviltning, även känt som quilting och vaddstickning, är en textil teknik med gamla anor. De äldsta kviltade föremål vi känner till är mattor som hittats i Sibirien och som tillverkades under första århundradet f. Kr.

Det finns två huvudtekniker för kviltning, vanlig kviltning (engelsk kviltning) och dekorativ kviltning genom två tyglager.

Vid vanlig kviltning placeras ett luftigt material – till exempel ull, filt eller vadd – mellan två tyglager. Sedan syr man rakt genom alla tre lagren. Sömmen kallas för stickning och kan göras som enkla linjer eller mer avancerade mönster.

Dekorativ kviltning genom två tyglager förekommer i flera olika varianter, bland annat matelassé (italiensk kviltning), trapunto och ekokviltning. Vid matelassé använder man två parallella sömmar för att skapa mönster genom bägge tyglagren. Mellna de parallella sömmarna trär man sedan en tjock tråd av bomull för att skapa ett upphöjt mönster. Vid trapunto syr man konturerna av ett mönster genom bägge tyglagren. Därefter snittar man i sammanhängande områden från avigsidan och stoppar in fyllnadsmaterial, till exempel vadd innan snitten sys samman. På så sätt skapas ett motvi som framträder i relief. Vid ekokviltning upprepar man mönstrets konturer som ringar på vattnet med förstygnslinjer. På så vis uppnår man en ekoeffekt / skuggeffekt. Ekokviltning var särskilt populärt på lapptäcken i Nordamerika under 1800-talet.

Kviltkonst i museisamlingarna

I USA finns flera museum som inriktar sig på kvilt och kviltkost, såsom New England Quilt Museum i Lowell, Massachusetts, The Rocky Mountain Quilt Museum i Golden, Colorado, National Quilt Museum i Paducah, Kentucky och International Quilt Study Center & Museum som är en del av University of Nebraska i Lincoln.

Många museum som inriktar sig på konsthantverk har också intressanta kviltkonstverk i sin samlingar, så är till exempel fallet för The Fuller Craft Museum i Brockton, Massachusetts och The Mint Museum of Craft & Design i Charlotte, North Carolina.

Givetvis finns det också allmänna konstmuseum där kviltkonst ställs ut och bevaras, särskilt i USA eftersom kviltkonsten är så pass stor där. Här är några exempel:

  • Baltimore Museum of Art, Baltimore, Maryland
  • David Owsley Museum of Art, Ball State University Muncie, Indiana
  • High Museum of Art, Atlanta, Georgia
  • Los Angeles County Museum of Art, Los Angeles, California
  • Missoula Museum of the Arts, Missoula, Montana
  • Museum of Arts and Design, New York, New York
  • Museum of Nebraska Art, Kearney, Nebraska
  • Museum of the State of Pennsylvania, Harrisburg, Pennsylvania
  • Philadelphia Museum of Art, Philadelphia, Pennsylvania
  • Racine Art Museum, Racine, Wisconsin
  • Renwick Gallery of the National Museum of American Art, Smithsonian Institution, Washington, D.C.
  • Shelburne Museum, Shelburne, Vermont
  • The Indianapolis Museum of Art, Indianapolis, Indiana
  • The Newark Museum, Newark, New Jersey

Kviltkonst och konsthantverksrörelsen på 1960-talet och 1970-talet

Över lag växte det fram många olika konstinriktningar under den här perioden där traditionellt kvinliga hantverkstekniker, inklusive kviltning, började användas för att skapa konst.

En av de drivande krafterna inom kviltkonsten under den här eran var Dr. Mmi Chiquet i Virginia, USA. Hon var en del av kviltinggruppen The Fabric of Friendship och hjälpte till att lyfta fram kvilting som konsform genom sin konst, genom sina akademiska verk och med sin sociala aktivism. Chiquets konstverk inkluderade ofta ovanliga skandinaviska indigofärger.

Två andra förgrundsgestalter är Jean Ray Laury (1928-2011) och Radka Donnell (1928 – 2013). Laury var en akademiskt skolad konstnär som skapade sina egna kviltmönster istället för att strikt följa de traditionella, och hon uppmuntrade också andra kviltare att våga göra detta. Donnell startade sin konstnärliga bana som målare och använde senare i livet sina färdigheter från måleriet i sitt skapande av kviltad konst. Långt in på 1990-talet undvisade hon i kviltning på Westfield State College i Massachusetts, USA. Donnell lyfte i sin konstnärliga verksamhet särskilt fram kviltandet som ett frigörande kreativt utlopp för kvinnor, från ett feministiskt perspektiv.

Beth Gutcheons böcker

Beth Gutcheon är författaren och kviltingläraren bakom den inflytelserika boken The Perfect Patchwork Primer som publicerades år 1973. Två år senare kom uppföljaren The Quilt Design Workbook som Gutcheon skrev ihop med din dåvarande make Jeffrey Gutcheon. Båda verken är idag klassiker inom kviltingvärlden.

Michael James böcker

Michael James är ett annat exempel på en kviltingförfattare som fått mycket stort genomslag i kviltingvärlden. Hans bok The Quiltmaker’s Handbook: a Guide to Design and Construct kom ut år 1978 och fokuserar mycket på själva kvilttekniken. Tre år senare kom uppföljaren The Second Quiltmaker’s Handbook: Creative Approaches to Contemporary Quilt Design som var mer mindre inriktad på teknik och som inkluderade en hel del fotografier. Denna bok innehåller också konstanalyser av bland Beth Gutcheon, Radka Donnell, Nancy Halpem, Nancy Crow, Katie Pasquini och Francoise Barnes.

James arbetar numera som kviltlärare på Department of Textiles, Merchandising & Fashion Design vid University of Nebraska-Lincoln. Det är här som The International Quilt Study Center & Museum ligger.

Exempel på tidiga utställningar i USA

Abstract Design in American quilts på Whitney

USA har på många vis varit ett föregångsland när det kommer till att erkänna kviltkonst som verklig konst. En mycket viktig vattendelare är utställningen Abstract Design in American quilts som hölls på det välkända konstmuseumet Whitney i New York år 1971. Utställningen, som organiserades av Jonathan Holstein, innehöll kviltade verk från 1800-talet och 1900-talet. Verken visades upp mot vita väggar precis som man traditionellt hade visat upp målarkonst. Utställningen rönte stor uppmärksamhet i konstkretsar och fick bland annat en mycket positiv recension av New York Times konstkritiker Hilton Kramer. Eftersom utställningen blev så varmt mottagen i New York City fick den åka ut på turné runt om i landet och skapade något av en kvilttrend i USA.

Utställningar i samband med USA:s 200-årsjubileum

År 1976 firade USA sitt 200-årsjubileum som självständig republik och detta uppmärksammades på många olika vis – inklusive kviltutställningar som bidrog till att öka intresset för både kviltningens historia i USA och kviltning som konstform.

Ett exempel på utställningar som hölls under åren 1975/1976 är The New American Quilt på The Museum of Contemporary Crafts i New York City, Bed and Board på DeCordova Museum i Massachusetts, Quilted Tapestries på Kornblee Gallery i New York City och Quilts for 76 på Boston Center for the Arts.

Kviltkonstnärerna Molly Upton, Susan Hoffman och Radka Donnell hade en utställning på Carpeneter Center for the Visual Arts vid Harvad University år 1975. Samma år ställde Upton och Hoffman ut sin kviltkonst på Komblee Gallery i New York City.

Quilt National

Quilt National är en vandringsutställning med fokus på samtida och egenartad kviltdesign. Den uppdateras vartannat år. Första utställningen hade premiär år 1979.

The Art Quilt

The Art Quilt var en vandringsutställning sponsrad av The Art Museum Association of America. Den hade premiär på Los Angeles Municipal Art Gallery år 1986 innan de gav sig ut på turné. I denna utställning låg fokus på kviltning som bröt med de gamla traditionerna och utforska kviltningen som en renodlad konstform – frikopplad från krav på att de kviltade produkterna skulle vara användbara som täcken och liknande.